Ποιος θα πίστευε πως το 2022 θα σηματοδοτούσε το τέλος, ενός από τα πιο ιστορικά franchises που έχει δει ποτέ, η gaming βιομηχανία.
Πριν 30 χρόνια, ΕΑ και FIFA μας σύστησαν τον ομώνυμο ποδοσφαιρικό τίτλο, ο οποίος έμελε να μονοπωλήσει (τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια και μετά τον ”θάνατο” του Pro Evolution Soccer) το ενδιαφέρον, των fans του ποδοσφαίρου.
Το ”διαζύγιο” της ΕΑ με την FIFA είναι οριστικό και πλέον οι δύο χαράζουν διαφορετικά μονοπάτια, με το FIFA 23 να είναι το τελευταίο παιχνίδι ποδοσφαίρου που αναπτύσσεται από την ΕΑ.
Προφανώς, η ΕΑ, θα συνεχίσει να προσφέρει τους δικούς της ποδοσφαιρικούς τίτλους, πάνω στην άκρως επιτυχημένη συνταγή, που δίνει όλα αυτά τα χρόνια, αλλά υπό την ονομασία EA Sports FC. Το τι θα κάνει από την άλλη η FIFA, με το ”FIFA ποδοσφαιράκι” της, δεν το γνωρίζουμε ακόμη. Βέβαια, όλα αυτά είναι ψιλά γράμματα, μιας και η τελική εμπειρία που θα λάβετε, τουλάχιστον, στην πρόταση της EA από το 2024, μέσω του EA Sports FC, θα είναι ”σαν να παίζετε FIFA” με άλλο όνομα. Δεν αλλάζει κάτι, απλά θα φύγει η ταμπέλα ”FIFA” και θα μπει η ταμπέλα ”EA Sports FC”.
Και μιλάμε τόσο από άποψη Gameplay όσο και Modes. Εκτός αν η ΕΑ ετοιμάζει κάτι άκρως ριζοσπαστικό, κάτι το οποίο μεταξύ μας είναι απίθανο.
Περνάμε λοιπόν στο FIFA 23 αυτό καθ’ αυτό.
Mε το που ξεκινήσετε το παιχνίδι η EA σας παρουσιάζει το ανανεωμένο Hypermotion2 που υπόσχεται πως κάθε αγώνας στο παιχνίδι θα είναι πιο αυθεντικός και καθηλωτικός. Αυτή η καινοτόμος τεχνολογία, εμφανίστηκε για πρώτη φορά πέρυσι με το FIFA 22 (μόνο σε κονσόλες νέας γενιάς) το οποίο επέτρεψε στους developers να απαθανατίσουν και τους 22 παίκτες, εντός του γηπέδου σε συνθήκες πραγματικού αγώνα. Αποτυπώνοντας κάθε στιγμή και λεπτομέρεια του αγώνα, αυτό επέτρεψε να υπάρχει μία πληθώρα νέων animations, φέρνοντας την εμπειρία πολύ πιο κοντά στην πραγματικότητα.
Με το HyperMotion2, αυτό που έκανε η EA ήταν να εξελίξει τον αλγόριθμο, το οποίο της επέτρεψε να λαμβάνει ακόμη περισσότερα δεδομένα από τους αγώνες. Η κίνηση των παικτών, τα ”τζατζαρίσματα”
μεταξύ τους και ακόμη περισσότερες λεπτομέρειες αποτυπώνονται εξαιρετικά μέσα στο γήπεδο. Ο αντίκτυπος που έχει αυτό στο gameplay είναι εμφανής, κυρίως όσον αφορά τον συνολικό ρυθμό του παιχνιδιού
Να πούμε πως φέτος το HyperMotion2 είναι διαθέσιμο και στην PC έκδοση.
Ως επί το πλείστον, τα γκολ δημιουργούνται μέσα από σαρωτικό ρυθμό εναλλαγής πασών. Η επιλογή ενός συμπαίκτη είναι πιο συνεπής και άμεση αυτή τη φορά, ενώ υπάρχει μια σωστή ανταπόκριση και ικανοποιητική εναλλαγή, στις πάσες που δίνετε. Φέτος θα δούμε τους αμυντικούς να ”αισθάνονται πιο έξυπνοι”, όσον αφορά τις τοποθετήσεις τους στην αμυντική γραμμή, ενώ κάθε επιταχυμένο τάκλιν τις περισσότερες φορές καταλήγει σε ανάκτηση της κατοχής.
To ”Jockeying”, είναι επίσης μία αποτελεσματική οδός για να κερδίσετε την μπάλα, ειδικά όταν έχετε έναν καλό αμυντικό που είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει τη δύναμη του.
Ακόμη μία προσθήκη είναι το ”Power Shot”. Για να ενεργοποιηθεί, πρέπει να πατηθεί L1/LB+RI/RB+O/B (σε PS και XBOX αντίστοιχα). Mε το που μπείτε στη διαδικασία να κάνετε ένα power shot, γίνεται zoom στον παίκτη σας, σε slow motion, καθώς αυτός κάνει charge το σουτ του. Εφόσον πραγματοποιηθεί, ο παίκτης σας εξαπολύει ένα τρομερά δυνατά σουτ, το οποίο τις περισσότερες φορές καταλήγει στα δίχτυα. Όμως ο χρόνος εξαπόλυσης ενός Power shot, παίρνει περισσότερο από το να κάνατε ένα απλό σουτ ή ακόμα και ένα finess σουτ, για αυτό και το μεγαλύτερο ποσοστό, του να σκοράρετε με αυτόν τον τρόπο.
Αυτό το χαρακτηριστικό θυμίζει πάρα πολύ το πρόσφατο Mario Strikers και είναι μία πολύ όμορφη προσθήκη.
Ακόμη μία προσθήκη είναι το γυναικείο παιχνίδι το οποίο είναι πιο εμφανές όσο ποτέ με την συμπερίληψη του συλλογικού ποδοσφαίρου που εντάσσεται στην γκάμα των διεθνών ομάδων που συμμετέχουν στο παιχνίδι, από το FIFA 16. Υπάρχουν μόνο δύο γυναικεία πρωταθλήματα για να διαλέξετε, η Αγγλική Super League Γυναικών και η Γαλλική Κατηγορία 1 Arkema.
Το HyperMotion2, χρησιμοποιήθηκε επίσης για την καταγραφή του γυναικείου ποδοσφαίρου προφανώς, οπότε θα μπορέσετε να χαρείτε και σε γυναικεία match το εν λόγω χαρακτηριστικό. Το μόνο μειονέκτημα είναι ότι μπορείτε να χρησιμοποιήσετε γυναικείες ομάδες μόνο σε φιλικά και τουρνουά.
Περνώντας στα Modes, θα αρχίσω με το Career Mode το οποίο είναι σχεδόν το ίδιο με πριν. Μια από τις νέες δυνατότητες σάς επιτρέπει να συμμετέχετε σε παιχνίδια τα οποία θα μπορείτε να βλέπετε Playable highlights από τα παιχνίδια αντί να κάθεστε να παρακολουθείτε και τα 90 λεπτά.
Όσον αφορά το career ενός παίκτη, τώρα θα μπορείτε να διαμορφώσετε φαινομενικά την προσωπικότητά του ώστε να λαμβάνετε fans για ορισμένα χαρακτηριστικά. Η βοήθεια ενός συμπαίκτη θα δημιουργήσει πόντους Heartbeat, για παράδειγμα, ενώ το να κρατάς την μπάλα και να σκοράρεις θα δημιουργήσεις πόντους Maverick και Virtuoso. Αυτοί οι πόντοι στη συνέχεια θα ενισχύσουν τα χαρακτηριστικά που σχετίζονται με κάθε στυλ προσωπικότητας, είτε δίνει καλύτερη ντρίμπλα και καλό finishing είτε στη σέντρα και στον έλεγχο της μπάλας.
Μπορείτε επίσης να ξοδέψετε in-game χρήματα, για να κερδίσετε επιπλέον πόντους, για παράδειγμα, κάνοντας δωρεές σε κάποιον φιλανθρωπικό οργανισμό ή αγοράζοντας ένα ακριβό ρολόι.
Είναι ένα δυαδικό σύστημα που χρησιμοποιεί τη λέξη ”προσωπικότητα” σε αρκετά χαλαρό ύφος, αλλά είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, ακόμα κι αν ως επί το πλείστον ξεθωριάζει στο παρασκήνιο και δεν αλλάζει δραστικά την αίσθηση του career.
Eπίσης, πρέπει να αναφέρουμε και το ευχάριστο cross-over με την σειρά του Apple TV+ Ted Lasso, βάζοντας τον λατρεμένο προπονητή στα γήπεδα του FIFA 23, έναν ρόλο τον οποίο υποδύεται στη σειρά ο Jason Sudeikis. Πιο αναλυτικά τώρα, στο παιχνίδι υπάρχουν τόσο ο Ted Lasso, ο Coach Beard αλλά και αστέρια της ομάδας της AFC Richmond, όπως ο Jamie Tartt, Dani Rojas, Roy Kent, Sam Obisanya και Isaac McAdoo. Επί προσθέτως, θα υπάρχει κανονικά και η έδρα της ομάδας, το γήπεδο Nelson Road!
Ο Ted Lasso είναι διαθέσιμος και ως προπονητής στο Career Mode ,του παιχνιδιού. Επί προσθέτως, οι παίκτες του FIFA 23 θα μπορούν να έχουν τον πλήρη έλεγχο της AFC Richmond, παίζοντας με την ομάδα σε όποιο πρωτάθλημα θέλουν στο Career Mode αλλά και σε απλό αγώνα.
Φυσικά, όπως όλα αυτά τα χρόνια και φέτος η ΕΑ εστιάζει στο Ultimate Team. Αρχικά, το chemistry system, έχει ξαναφτιαχτεί ορίζοντας πλέον την, μέγιστη χημεία των παικτών σας στο 33 αντί του 100.
Εξακολουθείτε να ανταμείβεστε με chemistry, επειδή έχετε συμπαίκτες από τα ίδια πρωταθλήματα, συλλόγους ή εθνικότητες, αλλά αυτοί οι παίκτες δε χρειάζονται να βρίσκονται πλέον ο ένας δίπλα στον άλλον για να λαμβάνουν chemistry. Επίσης, θετικό πως δεν υπάρχει καμία τιμωρία για την τοποθέτηση εντός παίκτη στην ενδεκάδα με μηδενική χημεία.
Για παράδειγμα, μπορείτε να βάλετε στην La Liga ενδεκάδα σας τον Ronaldo ο οποίος αγωνίζεται στην Premier League, δίχως τα χαρακτηριστικά του παίκτη να μειωθούν επειδή δεν έχετε για παράδειγμα παίκτες από την Πορτογαλία ή την Manchester United.
Πλέον αυτό κάνει το mode πιο βιώσιμο, επειδή δε χρειάζεται να ανησυχείτε για τα links των παικτών στην ομάδα σας. Eπίσης, μία ακόμη αλλαγή είναι οι κάρτες που αφορούν την αλλαγή θέσης παικτών. Στο παρελθόν βλέπαμε κεντρικούς να γίνονται ξαφνικά επιθετικοί και διάφορα τέτοια σκηνικά. Πλέον, μέσω των ”position modifiers” μπορεί να μετακινήσετε τον εκάστοτε παίκτη στην πραγματική δευτερεύουσα θέση του και όχι όπου αλλού θέλετε στο γήπεδο, δίνοντας επιτέλους ένα τέλος σε ομάδες που ανέπτυσαν για παράδειγμα σύστημα πέντε επιθετικών σε όλη την μεσσαία γραμμή τους, δίχως αρνητικές συνέπειες.
Πολύ απλά, ο Son της Tottenham αγωνίζεται στη θέση ”LW”. Το μόνο position modifier που μπορεί να δεχτεί είναι το ”LM”. Nα τραβηχτεί ελάχιστα πιο πίσω στη γραμμή δηλαδή. Ούτε ”CF” μπορεί να γίνει, ούτε ”CAM” ούτε ”ST”.
Το μόνο μειονέκτημα αυτής της ανανέωσης στο chemistry είναι η επίδραση που έχει στα Squad Building Challenges (SBCs).
Προηγουμένως, μπορούσατε να κολλήσετε παίκτες σε οποιαδήποτε θέση και να πετύχετε αρκετό chemistry μέσω της κοινής εθνικότητάς τους και άλλων παραγόντων ώστε να μπορείτε να δημιουργήσετε την ομάδα.
Αυτό είναι πιο δύσκολο τώρα, επειδή οι παίκτες που χρησιμοποιούνται εκτός της φυσικής τους θέσης έχουν μηδενική χημεία και οι απαιτήσεις για ορισμένα από αυτά τα SBC σας ζητούν να υποβάλετε μια ομάδα όπου η βαθμολογία χημείας κάθε παίκτη είναι τουλάχιστον ένα ή δύο. Αυτό προσωπικά το βλέπω σαν μία κίνηση που έχει σχεδιαστεί για να παρακινήσει τους παίκτες να αγοράσουν πακέτα, προκειμένου να αποκτήσουν περισσότερες κάρτες που θα μπορούσαν ενδεχομένως να χρησιμοποιηθούν σε διαφορετικά SBCs. Αλλά ΟΚ, αυτό είναι το Ultimate Team εδώ και χρόνια.
Μία νέα προσθήκη στα modes του Ultimate Team είναι και το ”Moments” το οποίο σας δίνει μία επιπρόσθετη λύση για να αποκτήσετε πακέτα, χωρίς να βάλετε χρήματα από την τσέπη σας. Πρόκειται για διάφορες προκλήσεις που ποικίλουν σε δυσκολία. Αυτές οι προκλήσεις μπορεί να αναφέρουν πως πρέπει να σκοράρετε για παράδειγμα από 30 μέτρα απόσταση, η να σκοράρετε έπειτα από σέντρα. Φυσικά, εκτός των πιο προχωρημένων προκλήσεων, στα πρώτα στάδια, παρουσιάζονται τα απολύτως βασικά, τα οποία και επιβραβεύουν τον παίκτη, αλλά και του μαθαίνουν όλα τα βασικά gameplay χαρακτηριστικά.
Από το πως να εκτελεί το power shot και το finesse shot, μέχρι και τα απολύτως βασικά που είναι η εναλλαγή πασών. Η επιβράβευση είναι κάποια points τα οποία παρουσιάζονται με αστέρια και με αυτά μπορείτε να αγοράσετε ειδικά πακέτα, εντός του Moments μενού.
Aπό εκεί και πέρα έχουμε όλα τα κλασσικά πράγματα που μπορούμε να βρούμε στο FIFA, όπως το απλό Classic Match, Volta Football, UEFA Champions League, House Rules και άλλα πολλά. Εννοείται πως υπάρχει και το κλασσικό co-op ενώ αξίζει να αναφέρουμε πως υποστηρίζεται κανονικά και το cross-play ανάμεσα σε κονσόλες νέας γενιάς και PC, ενώ οι κάτοχοι κονσολών την προηγούμενης γενιάς, θα έχουν επίσης την δυνατότητα σε δικό τους cross-play.
Aρκετές αλλαγές έχουμε και εντός του γηπέδου πράγματα. Πιο αναλυτικά:
Hyper-Realistic Pitch
Ένα άλμα προς τα εμπρός, στην οπτική ποιότητα κάνει το γήπεδο να φαίνεται καλύτερο από ποτέ στο FIFA 23. Δείτε το χορτάρι των γηπέδων να ”ξεθωριάζει” καθώς οι παίκτες γλιστρούν για να αντιμετωπίσουν τους αντιπάλους ή να πανηγυρίσουν γκολ με μεγαλύτερο βάθος και λεπτομέρεια δημιουργώντας μια πιο ρεαλιστική εμπειρία αγώνα.
Realistic 3D Netting
Οι νέες τρισδιάστατες υφές φέρνουν βελτιωμένο φωτισμό και αίσθηση στα δίχτυα στο FIFA 23, επιτρέποντας μέσω αυτού του χαρακτηριστικού, τον αληθοφανή κυματισμό όταν η μπάλα χτυπά στο πίσω μέρος των διχτύων.
HyperMotion2 AR Replays
Η δυνατότητα του replay επαυξημένεης πραγματικότητας μέσω ειδικών features που εμφανίζονται με το ανάλογο overlay χάρη στην τεχνολογία HyperMotion2, θα δίνουν τη δυνατότητα στον παίκτη να βλέπει πληροφορίες κατά τη διάρκεια των επαναλήψεων που θα υπάρχουν διαθέσιμα, σε τομείς όπως σουτ, στημένες φάσεις, δύναμη που προήλθε για να γίνει το σουτ, απόσταση από τη φάση που έγινε ως την εστία και ακόμη περισσότερα!
Αξίζει επίσης να αναφέρουμε πως προστέθηκαν πάρα πολλοί νέοι πανηγυρισμοί, προσθήκη νέων γωνιών στις κάμερες στημένων φάσεων (πχ κόρνερ ή ελεύθερο από τερματοφύλακα), όπως επίσης και τα post goal sound effects, μέσω των οποίων μπορείτε να προσθέσετε ειδικά sound effects τα οποία θα ηχούν εντός του γηπέδου έπειτα από την επίτευξη κάθε goal.
Στον οπτικό τομέα, για ακόμη μία φορά τα μοντέλα των παικτών είναι πραγματικά εξαιρετικά ενώ αξίζει να αναφέρουμε και στον ηχητικό τομέα, από την μία το εξαιρετικό soundtrack του τίτλου, και από την άλλη την δουλειά που έχει γίνει εντός του γηπέδου. Από τους φιλάθλους, τα ηχητικά που παίζουν σε κάθε γκολ και οι φωνές των παικτών κατά την διάρκεια του αγώνα.
Εν καταλείδι, η ΕΑ κλείνει με τον καλύτερο τρόπο αυτό το μεγάλο κεφάλαιο στην ιστορία της. Βέβαια θα συνεχιστεί με ένα ολόφρεσκο φαινομενικά chapter, αλλά όπως και να το κάνεις από παιδιά είχαμε μάθει FIFA = ”EA SPORTS, IT’S IN THE GAME”. Θεωρώ πως είναι ότι πιο κοντά στο αληθινό ποδόσφαιρο, έχει να προσφέρει η ΕΑ, με την HyperMotion2 τεχνολογία να φαίνεται ότι μπορεί να φέρει ακόμη πιο επαναστατικά πράγματα στο μέλλον.
Φυσικά τα μελανά σημεία που ακούν στο όνομα ”Ultimate Team microtransactions” είναι και θα είναι για πάντα εκεί και πλέον πρέπει να συνιφαστούμε με αυτή την ιδέα. Κακώς βέβαια, αλλά πρέπει. Σε καθαρά επίπεδο gameplay η ΕΑ υπέγραψε τον επίλογο, με την καλύτερη της πένα.
End of an Era.
Ευχαριστούμε την Bandai Namco Entertainment για τη διάθεση του παιχνιδιού ώστε να επιτευχθεί το Review.