Το Metaphor Refantazio είναι το καινούριο μεγάλο JRPG της Atlus, συγκεκριμένα του Studio Zero.
Φτιαγμένο από τους κύριους πυλώνες πίσω από τα Persona 3, 4, 5, το Metaphor φέρνει την πολυαγαπημένη φόρμουλα σε ένα κόσμο φαντασίας.
Σκεφτείτε Persona, meets Fire Emblem, meets Berserk. Μετά από 85 ώρες έχω δει επίσημα τα credits, και είμαι έτοιμος να μοιραστώ τις απόψεις μου, και της ελπίδες μου για το μέλλον.
STORY
Η ιστορία του Metaphor έχει ως εξής. Ο βασιλιάς της Euchronia δολοφονείτε, και το βασίλειο πέφτει σε χάος. Η μάχη για την διαδοχή του χρόνου ξεκινά, και ο κάθε πολίτης έχει την ευκαιρία να γίνει βασιλιάς.
Η άποψη του κόσμου θα αποφασίσει τον διάδοχο, και ένα μεγάλο τουρνουά που θα σας στείλει γύρο στον κόσμο, για να μαζέψετε την αγάπη των συμπολιτών σας ξεκινά τα γρανάζια της μοίρας.
Οι μεγάλοι διαγωνιζόμενοι είναι ο Αρχιερέας της εκκλησίας, και ο Louis, ένα prodigy με εκπληκτικές μαγικές ικανότητες, ο οποίος ευθύνεται για τον θάνατο του βασιλιά.
Κρυφές συνωμοσίες, χαμένες αλήθειες και μεγάλες φιλοδοξίες θα είναι οι κύριοι πυλώνες στον καθορισμό του καινούριου βασιλιά.
Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας, θα γνωρίσετε άτομα από διάφορες φυλές, θα μάθετε για τα όνειρα, ελπίδες και φοβίες τους, και θα δεθείτε μαζί τους σαν να ήταν πραγματικοί σας φίλοι.
Οι χαρακτήρες στο Metaphor, είναι άψογοι, και όλοι έχουν κάτι να προσφέρουν στην ιστορία. Πιστεύω υπάρχει έστω ένας χαρακτήρας που θα μπορείτε να ταυτισθείτε σε αυτό το πολυδιάστατο cast.
GAMEPLAY
To gameplay χωρίζετε σε δύο κομμάτια. Το Dungeon Crawling και το Social Simulator κομμάτι. Όσοι έχετε παίξει Persona, γνωρίζετε ακριβώς τι εννοώ.
Για όσους δεν έχουν παίξει, το παιχνίδι είναι χωρισμένο σε μέρες. Κάθε μέρα που περνά, έχετε εσείς την ελευθερία να διαλέξετε πως να αξιοποιήσετε τον χρόνο σας.
Αυτό συμπεριλαμβάνει είτε να περάσετε χρόνο με τους φίλους σας, να καλλιεργήσετε τα Royal Virtues σας (κοινωνικοί πόντοι όπου είναι απαραίτητοι για να καλλιεργήσετε τις σχέσεις σας) είτε να μπείτε σε dungeons για κύριες η μη αποστολές.
COMBAT
Το combat υιοθετεί το Press Turn σύστημα από τα Shin Megami Tensei, την μητρική σειρά των Persona πριν διαχωριστούν.
Κλασικό turn based battle, όπου οι χαρακτήρες αντί για classes/jobs, έχουν archetypes. Τα archetypes, όπως τα Personas ή τα Stands από το JoJo’s Bizarre Adventure, είναι η αντανάκλαση της ψυχής του χρήστη.
Για να απόκτηση κάποιος Archetype, πρέπει να μπορεί να αντιμετωπίσει της φοβίες και τις ανησυχίες του.
Παράλληλα με το turn based combat, το παιχνίδι προσφέρει ένα ενδιαφέρον take στο “overworld combat” όπου μπορείτε να αποδυναμώσετε, ή ακόμη και να σκοτώσετε εχθρούς αν είναι πιο αδύναμοι, χωρίς να μπείτε σε turn based μάχη.
Σαν ιδέα μου αρέσει πολύ, και βοηθά το grind να μην είναι κουραστικό. Όμως, σαν εκτέλεση, βρήκα τον εαυτό μου να απογοητεύετε όταν οι εχθροί με έπιαναν αδιάβαστο, και ξεκινούσαν αυτοί turn based μάχη με advantage διότι δεν έκανα σωστά dodge. Αυτό μπορεί να συμβεί αρκετά συχνά διότι παρόλο που σαν ιδέα είναι καλή, σαν υλοποίηση δεν νιώθει ομαλό.
Το να σε πιάσει μια επίθεση και να ξεκινήσει μάχη με τον εχθρό να έχει advantage, είναι τόσο πολύ punishing στο hard, που βρήκα τον εαυτό μου να κάνει restart το παιχνίδι, όπου ήταν ακόμη πιο γρήγορο παρά το run.
Θα ήθελα για παράδειγμα να δω improvements στο sequel, όσο αφορά το overworld combat και πως νιώθει στον χειρισμό του.
Επίσης, το παιχνίδι επιτρέπει την διακόσμηση των build σας με συνδυασμούς ικανοτήτων από διάφορα archetypes. Το πρόβλημα με αυτό όμως, είναι πως δεν ένιωσα ποτέ πως έχω αρκετά resources για να μπορώ να πειραματιστώ με builds.
PRESENTATION
Εντάξει, εδώ και στον τομέα του ήχου το παιχνίδι αξίζει τα καλύτερα. Παίρνοντας σαν βάση το art direction του Persona 5, το Metaphor το σπρώχνει σε ακόμη ένα επίπεδο, δίνοντας μια διαχρονική παρουσίαση στον οπτικό τομέα, που δεν θα χάσει ποτέ την αξία της, όσο και να προχωρήσει η τεχνολογία.
AUDIO
Το ΜΟΝΟ μου παράπονο είναι πως δεν υπάρχει αρκετό variety.
Όσο υπάρχει, είναι 10/10, και μην σας πω αξίζει βραβεία. Ο Soji Meguro είχε την ευκαιρία να κάνει κάτι διαφορετικό από το συνήθης στιλ του στο Persona, και έσκισε.
Αφήνω αυτό εδώ.
STEAM DECK, TECHNICAL DELIVERY & MODS
Ένα πολύ μεγάλο κομμάτι του ταξιδιού μου το έχω παίξει στο Steam Deck. Παρόλο που στις μεγάλες πόλεις το performance υποφέρει, μέσα σε dungeons είναι υπέροχο.
Δυστυχώς, δεν υπάρχει native support για το aspect ratio του Steam Deck και αναγκαστικά πρέπει να παίζετε σε 16:9. Το ίδιο παράπονο είχα και στην απώλεια ultrawide support, αλλά ευτυχώς, με ένα συγκεκριμένο mod, μπορείτε να έχετε και τα δύο.
SUMMARY
Το Metaphor είναι ένα μοντέρνο αριστούργημα, και η Atlus στα καλύτερα της. Έχω παράπονα? Ναι, αλλά ελάχιστα.
Αν σας αρέσουν τα JRPGs, ή θα θέλατε να τα δοκιμάσετε, το συστήνω ανεπιφύλαχτα.
Βάση τα φετινά Game Awards και τις υποψηφίους, για εμένα αξίζει το Game of the Year.
Έχει χτυπήσει όλες τις σωστές νότες για εμένα, και ανυπομονώ να δω τι θα ακολουθήσει από το Studio Zero.
Ευχαριστούμε θερμά την CD Media Cyprus για την παραχώρηση του παιχνιδιού.