Αφού πέρασε 40 κύματα, 11 χρόνια αργής ανάπτυξης και 6 ξεχωριστές καθυστερήσεις, τελικά το Skull and Bones της Ubisoft είναι εδώ, μετά από πολύ κόπο και πολλές αμφιβολίες μέχρι και την τελευταία στιγμή. Είναι όμως αυτό που υποσχόντουσαν εδώ και πολλά χρόνια; Το νέο ΑAΑΑ παιχνίδι της gaming βιομηχανίας που θα μας προσφέρει χρόνια διασκέδασης ή μία ακόμη μετριότητα που απλώς θα το ξεχάσουμε σύντομα και ίσως θα ευχόμαστε να μην είχε ολοκληρωθεί ποτέ;
Αρχικά να αναφέρουμε ότι η ιδέα ανάπτυξης του Skull & Bones ξεκίνησε από το Assassin’s Creed: Black Flag του 2013, επειδή ο κόσμος το αγάπησε πολύ ως ένα τρομερό και αξιόλογο πειρατικό παιχνίδι, ήθελαν να δώσουν περισσότερο περιεχόμενο μέσω DLC. Καθώς η ανάπτυξη του DLC ήταν σε πρόωρο στάδιο τελικά η Ubisoft Singapore αποφάσισε να δημιουργήσει ένα νέο πειρατικό παιχνίδι, βασισμένο στην ήδη επιτυχημένη συνταγή του Black Flag. Και έτσι, στην Ε3 του 2017 το ανακοινώθηκε το Skull and Bones με περίοδο κυκλοφορίας το τέλος του 2018. Η συνέχεια είναι γνωστή, με πολλές αναβολές και συνεχώς να αλλάζει η μορφή του παιχνιδιού σε επίπεδα σχεδίασης, φτάσαμε αισίως στα The Game Awards 2023 (7 Δεκεμβρίου 2023) όπου η Ubisoft ανακοινώνει τελική ημερομηνία κυκλοφορίας του στις 16 Φεβρουαρίου 2024. Και προς έκπληξη όλων, επιτέλους ήρθε το πολυαναμενόμενο και με τεράστιες προσδοκίες Skull & Bones.
Και αφού μάθαμε το background του παιχνιδιού πάμε να το αναπτύξουμε όπως το είδαμε εμείς από την ημέρα της κυκλοφορίας του και έπειτα.
STORY
Το παιχνίδι είναι action-adventure σε singleplayer αλλά και multiplayer modes κυρίως με PvE μάχες αλλά και ελάχιστα PvP στοιχεία. Επικεντρώνεται στην πειρατεία και τον ναυτικό πόλεμο, με μια φανταστική θάλασσα στην Ανατολική Αφρική και την Νοτιοανατολική Ασία στα τέλη του 17ου αιώνα, στην ακμή της ιστορικής Χρυσής Εποχής της Πειρατείας. Οι παίκτες ξεκινούν το ταξίδι τους ως απόκληροι ενός άλλου πειρατικού πλοίου που καταστράφηκε σε ναυμαχία, με στόχο να γίνουν οι πιο διάσημοι πειρατές που έχουν περάσει από αυτά τα νερά. Και κάπως έτσι χωρίς να έχουμε κάποιο backstory για το ποιοι είμαστε εμείς ή τα αρχικά NPCs που αποφασίζουν να μπουν στο πλήρωμά μας και να μας καθοδηγήσουν στα πρώτα μας βήματα στον κόσμο αυτόν, ξεκινάει το παιχνίδι χωρίς να θέλει ούτε το ίδιο να δώσει βάθος και εξηγήσεις για την ιστορία του κόσμου που μπαίνουμε. Απλώς ότι θέλουμε να γίνουμε οι πιο διάσημοι πειρατές.
Και έτσι ξεκινάει η ιστορία μας, με ένα μικρό καραβάκι, να κάνουμε θελήματα για άλλους μεγαλύτερους πειρατές, να ανεβάζουμε την φήμη μας, τον πλούτο μας και φυσικά την ναυτική μας ισχύ με μεγαλύτερα καράβια. Δυστυχώς για μια εταιρεία που είναι η Ubisoft, με πολλά θρυλικά storytelling παιχνίδια, εδώ είναι μια απογοήτευση αφού φαίνεται ότι δεν θέλουν καθόλου να αναπτύξουν τον τομέα αυτό, κρατώντας τον σε πολύ βασικό επίπεδο, οριακά στο να έχουν ονόματα οι περιοχές και τα νησιά που εξερευνούμε και τα NPCs να είναι απλώς διακοσμητικά στοιχεία, μόνο για να κάνεις εμπόριο και να παίρνεις quest. Δεν υπάρχει καμία περιοχή που να έχει κάποια προσωπική σημασία για εμάς ή κάποιος χαρακτήρας για να δεθούμε και να δώσει κάποιο νόημα στην ιστορία μας.
GAMEPLAY
Loot gathering
Αν η ιδέα σου για πειρατική ζωή στα υψηλά κύματα περιστρέφεται γύρω από το είδος της συλλογής πόρων που βρίσκεται στα περισσότερα παιχνίδια επιβίωσης, τότε έχεις τύχη. Στην πραγματικότητα, αυτή η πτυχή δεν είναι τόσο ανεπίτρεπτη όσο ακούγεται, ακόμα και αν το να εξορύσσεις βράχους και να κόβεις δέντρα δεν έχει πολύ νόημα όταν περιορίζεσαι στο κατάστρωμα ενός πειρατικού πλοίου. Το κύριο ζήτημα είναι ότι αυτό είναι το πρώτο παράδειγμα της επιμονής του παιχνιδιού να σε κάνει να εκτελείς ασήμαντες καθημερινές εργασίες. Από τα πρώτα λεπτά του παιχνιδιού αντιλαμβανόμαστε ότι η κύρια ενασχόληση μας θα είναι το loot gathering and delivering, δυστυχώς. Οπότε αμέσως πολύ παίχτες θα χάσουν το ενδιαφέρον τους ενώ άλλη που τους αρέσουν αυτού το είδους παιχνίδια θα το λατρέψουν.
Αν θέλεις ένα νέο κανόνι, για παράδειγμα, πρέπει να αγοράσεις το σχέδιο από όπου πωλείται, και μετά να συμπληρώσεις μια λίστα ελέγχου με τα απαιτούμενα υλικά, τα οποία μπορείς να αποκτήσεις βυθίζοντας εμπορικά πλοία, συγκεντρώνοντας τα από τη γη ή αγοράζοντάς τα από συγκεκριμένους πωλητές. Η γενική τοποθεσία κάθε υλικού είναι σημειωμένη στον χάρτη σου, που είναι μια ωραία πινελιά, αλλά ολόκληρη η διαδικασία είναι αργή και επαναλαμβανόμενη, ειδικά όταν πρέπει να το κάνεις δεκάδες φορές μόνο και μόνο για να αυξήσεις την μαχητική σου ισχύς. Ενίοτε υπάρχουν μερικοί θαμμένοι θησαυροί που με τον χάρτη τους πρέπει να βρούμε σε πoιο νησί και μέρος του νησιού απευθύνονται, να πάμε και να τους ξεθάψουμε.
Ναυμαχίες
Προσωπικά οι μάχες ως πειρατής ήταν ο λόγος που ήθελα να παίξω αυτο το παιχνίδι, όπως θεωρώ και οι περισσότεροι. Δυστυχώς όμως δεν μπορώ να πω ότι με ενθουσίασε, καθώς ο τρόπος με τον οποίο γίνονται είναι επαναλαμβανόμενος με μόνο στοιχείο να με κρατάει η έξαψη της στιγμής και η αγωνία αν θα τα καταφέρω.
Στην αρχή είναι πολύ εντυπωσιακές και ειδικά όταν αλλάζεις σε μεγαλύτερο πλοίο με πιο πολλά κανόνια καταλαβαίνεις την αναβάθμιση και την ισχύ που έχεις στην θάλασσα. Μετά την βολή με μια σειρά κανονιών, περιμένεις για ένα χρονικό διάστημα πριν μπορέσεις να πυροβολήσεις ξανά. Μπορείς να κινήσεις το πλοίο σου για να πυροβολήσεις με τα κανόνια της πλώρης ή της πρύμνης, αλλά η κίνηση του πλοίου είναι αργή και βαρετή, και το ανύψωμα και το χαμήλωμα των πανιών είναι αρκετά αργό που σκοτώνει εντελώς τον ρυθμό της μάχης.
Όταν ένα πλοίο εχθρού βρίσκεται στα τελευταία του, μπορείς επίσης να πλεύσεις δίπλα του και να επιβιβαστείς στο επάνω κατάστρωμα, με αποτέλεσμα μια γρήγορη σκηνή με το πλήρωμά σου να ετοιμάζεται να επιτεθεί. Αυτό σου εξασφαλίζει επιπλέον λάφυρα, αλλά δυστυχώς είναι μία πλήρως αυτοματοποιημένο διαδικασία, οπότε μην περιμένετε να επιβιβαστείτε και να συμμετάσχετε σε μάχες με τα χέρια σας. Είναι κρίμα που δεν μπορούμε να κάνουμε επικές μάχες σώμα με σώμα με τους αντιπάλους μας και φυσικά να έχουμε και τις αντίστοιχες επιλογές σε όπλα, σπαθιά και εξοπλισμό που θέλουμε να φοράμε ή και για τα μέλη του πληρώματός μας να μπορούμε να έχουμε κάποια NPCs vice-captains με συγκεκριμένα abilities. Έτσι θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε πιο ιδιαίτερες συνθήκες μάχης και αντίστοιχα θα ήταν ένα κομμάτι του παιχνιδιού που θα έδινε παραπάνω κίνητρο στους παίχτες για να νιώσουν μεγαλύτερη επιβράβευση.
Επιπλέον μπορείς να επιτίθεσε σε εχθρικά φρούρια προκειμένου να τα λεηλατήσεις, τα οποία επίσης είναι αρκετά χρονοβόρα αλλά και μερικές φορές πολύ δύσκολα. Συνολικά, η μάχη δεν είναι κακή και μπορεί να είναι συναρπαστική κατά καιρούς, αλλά είναι ένα βήμα πίσω σε σύγκριση με ένα παιχνίδι 11 ετών, και δεν χρειάζεται πολύ για να εμφανιστεί η επανάληψη.
Multiplayer και PvP γεγονότα
Η μοναδική αντίσταση που μπορείς να αντιμετωπίσεις προέρχεται από άλλους παίκτες, αν και όχι με τον τρόπο που θα περίμενες. Το Skull and Bones είναι ένα παιχνίδι ανοιχτού κόσμου που λειτουργεί συνεχώς online. Μπορείς να παίξεις μόνος σου ή με έως και δύο άλλους παίκτες, και περιστασιακά θα συναντάς παρόμοιους πειρατές όταν πλέεις στον Ινδικό Ωκεανό. Η ναυμαχία με αυτά τα πλοία είναι αδύνατο εκτός αν βρίσκεσαι σε καθορισμένο γεγονός PvP, αλλά έχεις τη δυνατότητα να βοηθήσεις τους συναδέλφους σου πειρατές να βυθίσουν εχθρικά πλοία και να κερδίσετε και οι 2 τα λάφυρα.
Γενικά έχει αρκετούς ενδιαφέρον μηχανισμούς αλλα δυστυχώς αρκετά από αυτά δεν λειτουργούν σωστα, με αποτέλεσμα να χαλάει την εμπειρία του παίχτη σε ορισμένες αποστολές. Υπάρχει ένα πολύ συνηθισμένο σφάλμα όπου, αντί να σας καθοδηγήσει το δραστηριότητα “Hostile Takeover” σε μια περιοχή, σας καθοδηγεί σε έξι ή επτά, καθιστώντας ενοχλητικό το να προσπαθήσετε να καταλάβετε ποια είναι η σωστή (κάθε μια με τον δικό της μακρύ ταξίδι). Αν επιλέξετε λάθος, το να εμφανιστείτε αργότερα στη σωστή περιοχή είναι ουσιαστικά απλώς χαμένος χρόνος, αφού κάποιος άλλος πιθανότατα θα έχει κερδίσει μια κυριαρχική θέση στην απουσία σας. Άλλες φορές, κατά τη διάρκεια των “Legendary Heists”, έχω δει το άτομο που αρπάζει τη λεία να μην γίνεται ποτέ στόχος από άλλους παίκτες, αποκλείοντας εντελώς την ενδιαφέρουσα πτυχή PvP.
Customization
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο του παιχνιδιού είναι η δυνατότητα να φτιάξει ο καθένας ξεχωριστό το πλοίο του, είτε βάση δυνατοτήτων είτε βάση εμφάνισης μέσω των cosmetics. Και καθώς φτιάχνεις νέα μεγαλύτερα πλοία μπορείς να βάλεις περισσότερα και πιο ιδιαίτερα πράγματα. Να αλλάξεις την εμφάνιση της πρύμνης ή της πλώρης, το χρώμα και το σχέδιο των πανιών, το κατάστρωμα αλλά και την εμφάνιση του ίδιου πληρώματος. Να βάλεις αντικείμενα πάνω στο κατάστρωμα που βελτιώνουν την εμφάνιση του πλοίου αλλά και του δίνουν κάποιες επιπλέον δυνατότητες μέσα στην μάχη ή στο ταξίδι στην θάλασσα. Και φυσικά να φτιάξεις την εμφάνιση του χαρακτήρα σου όπως εσύ θες μέσω εκατοντάδων επιλογών σε φυσικά χαρακτηριστικά αλλά και ρουχισμό, στολές, καπέλα κλπ.
Όλα αυτά όμως είναι μηχανισμοί και στοιχεία που χρησιμοποιεί χρόνια η Ubisoft σε πολλούς τίτλους της με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, οπότε και κάποιον που έχει παίξει προηγούμενα παιχνίδια της θα είναι μεν εξοικειωμένος με τα παραπάνω όμως δεν θα είναι κάτι καινούργιο και εντυπωσιακό και δυστυχώς αργά ή γρήγορα χάνει και αυτό την ουσία του.
ΓΡΑΦΙΚΑ ΚΑΙ ΗΧΟΣ
Και εδώ είναι ένας τομέας που η Ubisoft δεν κατάφερε να ξεχωρίσει για άλλη μια φορά, με τα γραφικά του να είναι μέτρια για την εποχή μας πλέον αν και ο λόγος για τον οποίο θέλησαν να μην επενδύσουν σε αυτό είναι πιθανόν επειδή το παιχνίδι είναι live service δηλαδή θα έχει διαδοχικές σεζόνς που θα το εμπλουτίζουν με περισσότερες αποστολές, μηχανισμούς, cosmetics, θέλησαν να έχουν σε αυτό πρόσβαση όσο το δυνατόν περισσότεροι παίχτες, ακόμα και με συστήματα χαμηλώτερων δυνατοτήτων. Πολύ ωραίες στιγμές όμως μπορώ να πω ότι είναι όταν βρίσκεσαι μέσα στην ορμή της μάχης με τις εκρήξεις και τις φωτιές να σε βάζουν στο κλίμα, επίσης όταν το πλοίο πέφτει μέσα σε καταιγίδα και νιώθεις ότι πρέπει να παλέψεις με τα κύμματα για να βγεις. Επιπλέον ο ήχος σε γενικές γραμμές είναι καλός και αντικατοπτρίζει την φύση της μάχης ή της ναυσιπλοΐας χωρίς όμως και αυτός να είναι κάτι το τρομερό που να το ξεχωρίζει.
Ακόμα και όταν όλα λειτουργούν σωστά, το τέλος του παιχνιδιού είναι ανεπίσημα γεμάτο με grind στην τρέχουσα κατάσταση, το Skull and Bones δεν έχει αρκετή ποικιλία στις δραστηριότητές του για να κρατήσει τα πράγματα ενδιαφέροντα για πολύ καιρό.
Ελπίζουμε ότι το επερχόμενο περιεχόμενο θα παρέχει πραγματικούς λόγους για να το θέλετε, αλλά η Ubisoft θα πρέπει επίσης να προσθέσει πολλές περισσότερες δραστηριότητες για να κρατήσει αυτό το grind ενδιαφέρον, επειδή αυτή τη στιγμή όλο που μπορείτε να κάνετε είναι να επαναλάβετε τις ίδιες λίγες αποστολές, και στη συνέχεια να μεταφέρετε τη λεία σας από κάθε εγκατάσταση πίσω στη βάση ξανά και ξανά.
Ευχαριστούμε πολύ την Ubisoft και την CD Media για την παραχώρηση του παιχνιδιού, ώστε να επιτευχθεί το Review.