Το καλό πράγμα αργεί…
Η Larian Studios έδωσε σε Early Access το Baldur’s Gate 3 τον Οκτώβριο του 2020, προσφέροντας το πρώτο από τα τρία Acts στο κοινό και συνέχισε να δουλεύει και να βελτιώνει το υπόλοιπο υλικό, δίνοντάς το σε πλήρη κυκλοφορία για Windows στις 3 Αυγούστου 2023 και για Playstation στις 6 Σεπτεμβρίου 2023.
Έχοντας επενδύσει πάνω από 170 ώρες στο δυσκολότερο επίπεδο για να το ολοκληρώσω πλήρως έτσι ώστε να έχω πλήρη εικόνα, κάνοντας σχεδόν τα πάντα το 1ο μου playthrough μπορώ να πω με κάθε επιφύλαξη ότι το Baldur’s Gate 3 είναι ένα παιχνίδι σταθμός στην ιστορία των CRPGs και γενικότερα του Gaming. Ως φαν του Dungeons and Dragons (DnD), δηλαδή του table-top παιχνιδιού όπως ένας Dungeon Master διηγείται μια ιστορία και οι παίχτες με τους custom ή μη χαρακτήρες τους την “τρέχουν” όπως αυτοί επιθυμούν, μπορώ δηλώσω ότι είναι όνειρο ζωής το BG3 καθώς όλα αυτά τα οποία ζούμε κάθε Σάββατο με τους φίλους στα DnD sessions που τρέχουμε και όλες αυτές οι επικές περιγραφές των σκηνών και των μαχών που ζούμε, πλέον πήραν ζωή μέσω της Larian.
STORY
Η ιστορία ξεκινάει με την επίθεση των mind flayers, μία εξωγήινη φυλή που τρέφεται με εγκεφάλους νοήμονων πλασμάτων και αναπαράγεται μολύνοντας τους με ένα παράσιτο στον εγκέφαλο των θυμάτων τους, τα οποία μετά από κάποια διάρκεια μεταμορφώνονται σε νέα mind flayers (ceremorphosis) και συνεχίζουν αλυσιδωτά την εξάπλωση – κατάκτησή τους. Ο χαρακτήρας μας, αφού τον έχουν μολύνει με το παραπάνω παράσιτο, καταφέρνει να δραπετεύσει από το εξωγήινο αεροσκάφος τους και μαζί με άλλα άγνωστα θύματα, μολυσμένα με mind flayer παράσιτο, αναζητούν απεγνωσμένα μια θεραπεία, προτού ολοκληρωθεί η μεταμόρφωση. Οι άγνωστοι αυτοί, γίνονται σύντροφοι ή εχθροί μας αναλόγως τις επιλογές που θα κάνουμε και στον δρόμο για την εύρεση της σωτηρίας θα αλληλοεπιδράσουμε ενεργά στον κόσμο, θα κληθούμε να πάρουμε αποφάσεις για τις ζωές εκατοντάδων NPCs και τελικά να καταλήξουμε στην θρυλική πόλη του Baldur’s Gate για να αντιμετωπίσουμε την πηγή του κακού.
Χωρισμένο σε 3 Acts, το story ξεδιπλώνεται κατανοητά, μέσω μίας narrator που διηγείται τα γεγονότα, και μαζί του και οι ιστορίες των τοπικών χαρακτήρων κάθε περιοχής. Με φάρο το main quest, ιδανικό θα είναι να κάνετε και τα side quests και ειδικά αυτά που αφορούν τους συντρόφους μας διότι οι χαρακτήρες αυτοί είναι άψογα γραμμένοι, ο καθένας με μοναδική ιστορία και πραγματικά ανταποκρίνονται σαν πραγματικά όντα. Στην αρχή είναι εντελώς καχύποπτοι καθώς είμαστε όλοι άγνωστοι μεταξύ μας, σε έναν κόσμο που πραγματικά ισχύει το ρητό “ο θάνατος σου, η ζωή μου”, αλλά στην πορεία όσο μας εμπιστεύονται και κάνουμε το storyline τους, μας ξεδιπλώνουν το παρελθόν τους, τα βαθύτερα προβλήματά τους και τις επιθυμίες για το μέλλον τους. Μπορούμε να πάρουμε αποφάσεις για αυτούς, να τους πούμε την γνώμη μας ή να αδιαφορήσουμε.
GAMEPLAY
Βασισμένο στην 5η έκδοση DnD, για να ξεκινήσουμε την περιπέτειά μας, πρέπει να φτιάξουμε τον χαρακτήρα μας. Έχουμε την δυνατότητα να επιλέξουμε ανάμεσα σε 11 φυλές (races) και έπειτα σε 12 κλάσεις (classes) για να χτίσουμε τον παίχτη μας. Επιπλέον, πρέπει να τον προσαρμόσουμε στα δικά μας “θέλω” το τρόπου που θα μάχεται ο παίχτης μας βάζοντας του attribute points, διαλέγοντας skills, spells και feats. Έχουμε την δυνατότητα του multiclass και max level είναι τα 12, καθώς από και πέρα οι χαρακτήρες αποκτούν “θεϊκές” δυνάμεις.
Για έναν νέο παίχτη σε αυτόν τον κόσμο του DnD, δυστυχώς είναι πολύπλοκο το σύστημα αυτό αλλά ευτυχώς υπάρχουν επιλογές “Use recommended” ή να χρησιμοποιήσουμε κάποιον από τους Origins χαρακτήρες, έτοιμους που θα συναντούσαμε μετέπειτα στο παιχνίδι. Και φυσικά δεν θα μπορούσε να λείψει ένα εκτενές σύστημα διαμόρφωσης της εξωτερικής εμφάνισής μας.
Και μετά ξεκινάει η απόλαυση… Από άποψη μηχανισμών, η Larian Studios βασίστηκε στο ήδη επιτυχημένο σύστημα μάχης της σειράς Divinity: Original Sin, όπου η εξερεύνηση γίνεται σε πραγματικό χρόνο και η μάχη μπαίνει ομαλά σε freezed-timed turn-based mode, το οποίο ο παίχτης μπορεί να το ενεργοποιήσει και εκτός μάχης κατά βούληση αν το θεωρήσει απαραίτητο (π.χ. για να ενεργοποιήσει ταυτόχρονα spells ή να περάσει κάποια εχθρική περιοχή αθόρυβα και εκτός line of sight).
Ένα ακόμη εντυπωσιακό σύστημα είναι η αλληλεπίδραση με το περιβάλλον, για παράδειγμα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε spell πάγου για να χτυπήσουμε τον εχθρό και ταυτόχρονα να παγώσουμε το αίμα που έχει χυθεί γύρω του για να δυσκολέψουμε την κίνηση του. Να ρίξουμε κουβάδες με νερό σε περιοχή με φωτιά για να ανοίξουμε δρόμο και να περάσουμε αβλαβής. Να σπρώξουμε τους εχθρούς από τον γκρεμό για εύκολα kills. Φυσικά, όλα αυτά και πολλά άλλα είναι διαθέσιμα και από το εχθρικό AI, το οποίο αναλόγως σε ποιο από τα 3 επίπεδα δυσκολίας παίζουμε πράττει αναλόγως. Και πιστέψτε με, το Tactician επίπεδο (το πιο δύσκολο δηλαδή) είναι πραγματικά πολύ challenging, αφού το ΑΙ είναι τρομερά έξυπνο, χρησιμοποιεί απίστευτα το περιβάλλον εις βάρος μας πολλές φορές θα μας οδηγήσει σε θανάτωση των παιχτών μας, ακόμα και σε TPK (Total Party Kill) και Game Over.
Πέραν από της μάχες, οι χαρακτήρες μας θα κληθούν να παίρνουν αποφάσεις μέσω των διαλόγων και των επιλογών που θα κάνουμε σε αυτούς και φυσικά απο την τύχη του ζαριού, τον εκάστωτε checks που θα κληθούμε να “ρίξουμε” για να προχωρήσουμε τον διάλογο αναλόγως τι θέλουμε να πούμε στον συνομιλητή μας, να εκφοβίσουμε, να πείσουμε, να εξαπατήσουμε και πολλά άλλα.
ΓΡΑΦΙΚΑ
Γενικότερα, έχουν φτιάξει έναν κόσμο με πολύ αγάπη και μεράκι καθώς υπάρχουν εκατοντάδες μοναδικές πανοπλίες, στολές, όπλα, αντικείμενα δοσμένα εξαιρετική λεπτομέρειες.
Επίσης η εμφάνιση των χαρακτήρων, βασικών και μη, είναι και αυτή τρομερή.
ΗΧΟΣ ΚΑΙ SOUNDTRACKS
Ένας ακόμη τομέας που η Larian Studios τον παρέδωσε εξαιρετικά, καθώς έφτιαξαν πάνω από 40 μοναδικά soundtracks τα οποία παίζουν την κατάλληλη περίσταση δίνοντάς σου την πλήρη εμπειρία της στιγμής πέραν από οπτικά αλλά και ακουστικά. Για παράδειγμα, στην πόλη καθώς κινείσαι ακούς διαλόγους από NPCs, χρήσιμους ή όχι, ακούς τους traders να “πουλάνε” το εμπόρευμα τους, τους σιδηρουργούς να βαράνε το αμόνι τους. Όταν κάνεις exploration παίζει στο background κάποιο chill sound, όταν όμως ξεκινάει η μάχη μπαίνει αντίστοιχο combat music για να σε τονώσει σαν ένεση αδρεναλίνης. Και φυσικά σε κάθε σημαντικό boss fight έχουν γράψει μοναδικό soundtrack, με μάλιστα 2 συγκεκριμένα να με έκαναν να ανατριχιάσω, τόσο που απλά σήκωσα τα χέρια μου από το πληκτρολόγιο για 2-3 λεπτά και απλώς θαύμαζα την μαγεία της στιγμής που δημιούργησαν αυτοί οι άρχοντες.
Οι Voice Actors είναι επίσης εξαιρετικοί, προσφέροντάς μας πλήρως τα συναισθήματα και τις σκέψεις των χαρακτήρων τους. Θυμός, απόγνωση, αγάπη, μίσος, όλα προσφέρονται άρτια, ακόμα και sex sounds έχουν γράψει καθώς έχει αντίστοιχες σκηνές αφού υπάρχει και το στοιχείο του ρομάντζου στο παιχνίδι μέσα στην αλληλεπίδραση των χαρακτήρων.
ΒΑΘΟΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
Κάθε ένα από τα χιλιάδες NPCs που έχει το BG3 είναι πραγματικά μοναδικό, καθώς το καθένα έχει το δικό του μοναδικό όνομα, εμφάνιση, χαρακτήρα και φυσικά τους δικούς τους μοναδικούς διαλόγους με τον χαρακτήρα που θα επιλέξουμε να κάνουμε interaction.
Πέραν από την ιστορία που έχουν γράψει οι σεναριογράφοι και τους διαλόγους, εντυπωσιακό είναι και το πόσα μοναδικά item description, βιβλία, σημειώματα, επιγραφές έχει το παιχνίδι. Εκατομμύρια γραμμές έχουν γραφτεί για να αποδώσουν εκτενώς το lore του Baldur’s Gate. Προσωπική συμβουλή, κάνοντας τα side quests, διαβάζοντας και όχι skipάροντας τα cutscenes θα καταλάβεται πλήρως την υπόθεση του κόσμου και των χαρακτήρων.
Άλλο εντυπωσιακό χαρακτηριστικό είναι η “μνήμη” του παιχνιδιού, καθώς κάθε NPC θυμάται επακριβώς τα γεγονότα και τους διαλόγους που εκτυλίχθηκαν με τον εκάστοτε χαρακτήρα που έκανε interaction. Κάθε απόφαση που θα πάρετε για κάποιο NPC θα οδηγήσει σε κάποια γεγονότα, όπως πχ αν σώσετε κάποιον χωρικό υπάρχει περίπτωση αργότερα να τον συναντήσετε στην επόμενη περιοχή και να σας ευγνωμονεί ή να σας μισεί επειδή σκοτώσατε τους δικούς του. Αντικείμενα και χρυσός που ανταλλάσσετε μαζί τους, παραμένει πάνω τους, το παιχνίδι δεν ξεχνάει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα που μου έκανε πολύ εντύπωση, πλήρωσα κάποια πλάσματα μια στιγμή για να με βοηθήσουν σε μία μάχη και όταν τελείωσε και αυτά πέθαναν δυστυχώς, όταν πήγα να lootάρω το πτώμα τους, το αφεντικό αυτών με τον οποίο είχα κάνει το deal είχε ακριβώς τα 500 gold που τους είχα πληρώσει !
MULTIPLAYER
Ευτυχώς η Larian μας έδωσε την δυνατότητα να μοιραστούμε την εμπειρία μας και με τους φίλους μας, αφού υπάρχει η δυνατότητα Co-Op playthrough έως 4 παίχτες. Δηλαδή, 1 κάνει νέο save και να καλέσει μέχρι άλλους 3 φίλους του να φτιάξουν τους δικούς τους χαρακτήρες και να απολαύσουν την μαγεία του παιχνιδιού ως ένα κανονικό DnD party campaign δεκάδων ωρών. Όποτε θέλουν, μπαίνουν όλοι μαζί στο save εκείνου του playthrough και συνεχίζουν κανονικά εκεί που το είχαν αφήσει. Αν δεν συμπληρώνεται 4άδα no problem, 1 παίχτης μπορεί να διαχειρίζεται και 2ο χαρακτήρα έτσι ώστε να κυλάνε όλα ομαλά. Στο δε Co-Op interaction είναι άκρως ρεαλιστικό καθώς ο κάθε παίχτης μπορεί να μιλήσει με όποιο NPC επιθυμεί, χωρίς να διακόψει το play των υπολοίπων και να γίνονται ταυτόχρονα συζητήσεις παιχτών με NPCs για να τρέχει πιο γρήγορα και διαδραστικά το story. Φυσικά όλοι έχουν την δυνατότητα να δουν την συζήτηση ενός παίχτη με άλλον χαρακτήρα και να προτείνουν μέσω ψηφοφορίας ποια απάντηση επιθυμούν να δουν, αλλά φυσικά τον τελευταίο λόγο τον έχει αυτούς που ξεκίνησε την συνομιλία. Και σαφώς οι μάχες γίνονται με τον γνωστό turn-based mode και ο κάθε παίχτης παίζει τον χαρακτήρα του στην δικιά του γύρα.
Επιπλέον, υπάρχει και η δυνατότητα του Couch Co-Op όπου στο ίδιο PC ή κονσόλα μπορούν να παίξουν παίχτες old-school split-screen.
ΕΛΑΤΤΩΜΑΤΑ
Όπως έχετε ήδη καταλάβει έχω λατρέψει το Baldur’s Gate 3 και προσπαθώντας να είμαι απόλυτα αντικειμενικός δυσκολεύτηκα πολύ να βρω ελαττώματα. Σίγουρα σε αυτό συνέβαλε η πανέξυπνη κίνηση της Larian να έχει το παιχνίδι σε Early Access 3 χρόνια από τον Οκτώβριο του 2020, δίνοντας την δυνατότητα σε όποιον επιθυμεί να το αγοράσει νωρίτερα, να παίξει ολόκληρο το Act 1(15-30 ώρες παιχνιδιού με κανονικό ρυθμό), όσες φορές και με όποιον τρόπο επιθυμεί και έτσι να πάρει τον χρόνο της να τελειοποιήσει και να παραδώσει το πλήρες project της στις 3 Αυγούστου 2023, σχεδόν αψεγάδιαστο.
Μέσα σε 1 μήνα από την κυκλοφορία του έχουν βγάλει 2 μεγάλα patches και 6 μικρότερα hot-fixes προκειμένου να διορθώσουν μικρά λάθη όπως, θέματα γραφικών, items και μπλοκαρισμένων lines χαρακτήρων. Τα μόνα παράπονα που μπορώ να βρω είναι κάποια ελάχιστα framedropes σε βαριά cutscenes και η έλλειψη Dungeon Master Mode (η δυνατότητα οι παίχτες να δημιουργήσουν κόσμο και χαρακτήρες από το μηδέν και να παίξουν μια μοναδική δικιά τους ιστορία).
Πλέον θεωρώ, 1 μήνα από την πλήρη κυκλοφορία του ότι είναι ένα υπόδειγμα πως πρέπει να εκδίδεται ένα παιχνίδι εν έτη 2023 εάν θέλει να λαμβάνεται σοβαρά από το αγοραστικό κοινό και ότι όλες η εταιρίες πρέπει να ακολουθήσουν αντίστοιχο μοτίβο Early Access, να παίρνουν τον χρόνο τους για την σωστή και ολοκληρωμένη έκδοση του παιχνιδιού τους.
SUMMARY
Όλη αυτή η διαδραστικότητα και η πολυπλοκότητα των αποφάσεων που παίρνουμε συνεχώς καθιστά κάθε playthrough σχεδόν ξεχωριστό. Όπως και η ίδια η Larian Studios δήλωσε, από το character creation ξεκινάει το παιχνίδι να γράφει μια μοναδική ιστορία, ο τρόπος που διαχειριστούμε τις καταστάσεις και τους companions μας θα μας οδηγήσουν σε μία διαφορετική εμπειρία. Η μαγεία της ιστορίας και η δράση έρχεται πάνω μας μέσω εντυπωσιακών οπτικοακουστικών εφέ, σχεδόν αψεγάδιαστων. Για όποιον του αρέσουν τα CRPG turn-based mode και θέλει να εμβαθύνει και να δει την ιστορία από όλες τις πλευρές είναι μία επένδυση ψυχαγωγίας καθώς το Baldur’s Gate 3 προσφέρει εκατοντάδες μπορεί και χιλιάδες ώρες απολαυστικού παιχνιδιού.
Why should you need a Dungeon Master Mode, it will be available at dnd beyone ONE. They added the DM mode on Divinity game and no one ever used it cause is time consuming and there was very little customizability.
Anw the bad things are
-If you do not follow the story and progress to some certa9n missions, the game bugs and you can not see specific story dialogues
– There are issues with synchronyzation files when switching to other computers
– lan mode does not work properly. Although it can be used on multiplier mode.
– certain features are not available (eg mage hand can not pick up uncommon weapons)
Σάββα, εγώ θα το ήθελα το DM Mode σε ένα τόσο ωραίο παιχνίδι, να κάνω Custom παιχνίδια με τους φίλους μου. Επίσης παρόλο τις 170 ώρες που έπαιξα δεν συνάντησα κανένα απο τα παραπάνω προβλήματα που ανέφερες και σχετικά με αυτό που λες ότι αν δεν ακολουθήσεις το story σε κάποια σημεία λογικό μου φαίνεται να μην σου δίνει δυνατότητα να δεις κάποιους διαλόγους αφού δεν έχεις τις απαιτούμενες πληροφορίες. Όσον αφορά ότι ορισμένα features που δεν είναι διαθέσιμα είναι γνωστό ότι δεν ειναι 100% 5e DnD rules αλλά έχουν κάνει ελάχιστες αλλαγές, με τις οποιές εγώ δεν έχω παράπονο, είναι πιο πολύ διασκεδαστικό έτσι.